حتما برایتان پیش آمده است که وارد حیاط یک خانه یا یک باغ ویلا می شوید و ناگهان از صدای واق واق یک سگ عصبانی زهره تان می ترکد و سعی می کنید یک جوری از آن محیط فرار کنید. شاید در وهله ی اول از این سگ خوشتان نیاید ولی وقتی که جلوی دزد را گرفت متوجه خواهید شد که سگ نگهبان چقدر مفید است.کاربرد اصلی این نژادهای خاص از سگ ها که برای نگهبانی از محیط های اداری، منازل، باغ ها و باغ ویلا و غیره استفاده می شوند باعث روند فروش سگ های نگهبان در کشورمان شده است و این رونق روز به روز در حال افزایش است.

یکی از ویژگی های سگ های نگهبان این است که بسیار با صاحب خود، خوش برخورد هستند و با غریبه به شدت برخورد می کنند و در برخورد و خرید این نوع سگ ها باید مواردی این چنین را دقت کرد.حال قصد داریم تا سه نژاد سگ که می توانند به عنوان سگ نگهبان به کار گرفته شوند را به اختصار معرفی می کنیم.

سگ ژرمن شپرد

سگ محبوب آلمانی که جسارت، قدرت، هوش و زیبایی آن او را به یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین نژاد در بیشتر کشور های دنیا قرار داده سگ ژرمن شپرد است.

سگ های قفقازی

این سگ با اصالت و البته ترسناک که از خطه ی کشورهای اروپایی شمال ایران مانند گرجستان، باکو و ارمنستان و به خصوص از نژاد گرج آن می باشد که این نوع نژاد جزو قوی ترین و با صلابت ترین و البته با طول عمر بیشتر برای صاحبسگ های قفقازی نگهبانش می باشد

سگ روت وایلر

سگی با ترکیب رنگ مشکی و قهوه ای (بیشتر مشکی) که دارای جذبه ای بسیار بالا و قدرت مانوری دیدنی که برای نگهداری در باغ ها و مراکز امنیتی به عنوان سگ نگهبان می تواند بسیار مناسب باشد.