امروزه با گسترش استفاده از تفريحات آبی در مجموعه هاو پارک ها و همچنین استفاده از استخر، جکوزی و سونا به عنوان تفریح و ورزش، عده زیادی را به دنبال استفاده از این سرگرمی شاد و مفرح در باغ ویلای شخصی خودشان كشانده است.

در قدیم ساختمان  استخر ها از تاسیسات ساده ای شامل لوله کشی های آب سرد ورودی ، فاضلاب و لوله های تخلیه شونده و غیره بودند ولیکن امروزه با گسترش روز افزون تكنولوژي هاي تاسيساتي و فني در ساخت و اجراي استخرهای آبي ، شاهد ورود تجهیزات و تاسیسات منحصر به فردی می باشیم که کلیه خواسته های شناگران در خود جای داده است.
استخرهای شنا امروزه به نحوی طراحی می گردند که آب ورودی به استخرها در دمای استاندارد می باشند به نحوی که نه شناگران احساس بد داشته باشند و نه باعث کاهش تحرک بدنی آن ها گردد و همچنين با استفادهاز تکنولوژی های مرسوم در دنيا ، از حیث رعایت مسائل بهداشتی نیز با استفاده از تجهیزات مخصوص تصفیه ضدعفونی کننده آب از بار آلودگی های میکروبی  و همچنین با امر تصفیه مداوم آب از اسراف این نعمتخدادادی کاسته است.

تاسیسات استخر های شنا بنا به کاربرد و محل استفاده آن ها متفاوت است اما در اکثر استخر ها برای سیستم تاسیسات آن از موتورخانه استفاده می کنند. استخر ها اگر به صورت سرپوشیده و یا سرباز باشند نحوه استقرار و تجهیز موتورخانه آن ها متفاوت است. در استخر های سرباز که معمولاً در باغ ویلا استفاده می شود، نیاز به سرمایش و گرمایش محیط نمی باشد و تنها تصفیه و گرمایش آب نیازمند سیستم های تاسیساتی است. این در حالی است که در استخر های سرپوشیده و در پارک های آبی سرپوشیده سیستم های سرمایش و گرمایش مناسب باید برای استخر انتخاب گردد و در موتورخانه استخر قرار گیرد.

در صورت سرپوشیده بودن استخر های شنا نیاز به تهویه سالن، وجود دارد. سالن مورد استفاده باید در درجه حرارت مناسب و رطوبت مطلوب باشد. برای تامین این درجه حرارت باید از وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد .