انواع آبنما

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع آبنماها از جمله آبنمای صخره ای، دیواری، موزیکال، شیشه ای، باغی و کلاسیک آشنا کنیم به دلیل اینکه آبنما ها علاوه بر باغ ویلا ها و ملک های شخصی در بسیاری از مکان های عمومی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

آبنمای صخره ای:

 آبنماهای صخره ای و سنگی مانند ورقه ای،پوکه معدنی و سنگ های لاشه ای در آب نمای باغ ها،آب نمای منازل مسکونی،مراکز تفریحی و سفره خانه ها استفاده می شوند که از این آب نما می توانیم به صورت سنگ های طبیعی و یا آبنمایی با صخره سازی سیمانی و یا مصنوعی استفاده نماییم.

آبنمای دیواری:

آبنمای دیواری مطابق نامش، روی دیوارها استفاده می شود و این دیوار می تواند خود جنبه تزئینی داشته باشد و طرح ها و ایده هایی که مخصوص این مدل می باشد روی دیوارها  استفاده می شود.

آبنمای موزیکال:

از زیباترین و رویایی ترین آبنماها،آبنمای موزیکال می باشد.و زیبایی آن هر شخصی را به خود جلب می کند.حرکات موزون که با صدای آب ایجاد می شود در این آبنما مهم می باشد.همچنین باید بدانید این صدای زیبا می تواند یک موسیقی آرام، صدای قرآن، اذان و یا افکت صداهای مختلف باشد.

در گذشته برای هر موسیقی جداگانه برنامه نویس می شد ولی با پیشرفت فناوری و در تکنولوژی جدید برنامه نویسی ها دقیق تر می باشد به طوری که حرکت آب با هر موسیقی هماهنگ می باشد و احتیاجی به برنامه نویسی جدا برای هر موسیقی وجود ندارد.

آبنمای شیشه ای:

آبنمای شیشه ای از ترکیب آب و نور و شیشه می باشد که در محیط های تجاری مسکونی، داخلی اداری استفاده می شود.طراحی این نوع آبنما بر اساس حرکت جریان آب بر روی شیشه می باشد.آبنمای شیشه ای با توجه به دکوراسیون محل اجرا در قاب های چوبی، سنگی و استیل قابل اجرا می باشد.

آبنمای باغی :

 ایرانیان باستان در قرن وسطی سیستم توضیع آب داشتند که باعث می شد در باغ ها و کاخ های خود آبنماهای زیاد و زیبایی را تعبیه کنند، آب توسط لوله به منابعی بالاتر از آبنمای مورد نظر قرار میگرفت و باعث می شد که آب با سرعت بیشتری به داخل آبنما وارد شود. آبنمای باغ فین از زیباترین آبنماها می باشد.از قدیمی ترین کشورهایی که از آبنما استفاده می کردند ایران میباشد که امروزه شاهد آبنماهای زیادی در مکان های عمومی، تفریحی، باغ ها و میادین می باشیم. 

آبنما کلاسیک:

آبنمای کلاسیک همانند آبنمای موزیکال زیبا و رویایی می باشد، ولی فاقد موسیقی است،به همین دلیل در مکان هایی که امکان پخش موسیقی وجود ندارد از جمله:مکان های عمومی و مکان های مذهبی استفاده می شود. در این آبنما رقص نور و حرکات جالب و موزونی وجود دارد که باعث جذابیت آن می شود و در شب و روز مخاطب زیادی را جذب می کند.