بررسی بازار مسکن در تهران نشان می دهد واحدهای مصرفی و میان متراژ ،کمتر از ۸۰ متر مربع که در پی ایجاد رونق نسبی در دو سه ماه گذشته با افزایش تقاضا مواجه شده بود، به شدت از عرضه آنها کم شده است.

 مشاهدات میدانی نشان می دهد برخی مشاوران املاک با روش هایی مثل خرید و فروش وکالتی توانسته اند از عرضه واحدهای مسکونی مصرفی و کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان در بازار مسکن کم کنند.

 برخی از مشاوران املاک، علت کاهش واحدهای مناسب و پر متقاضی، انصراف بسیاری از فروشندگان این نوع واحدها از فروش است که به تحریک برخی بنگاه داران و مشاوران املاک ایجاد شده است. ضمن اینکه شنیده شده تعدادی از مشاوران املاک که از نوع تقاضای بازار و میزان قدرت خرید مردم باخبر شده اند ،جدیدا با روش های جدیدی مثل خرید وکالتی اقدام به خرید فایل های مناسب،واحدهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی کرده اند و بدون آن که فروشنده متوجه شود، ملک را به اسم فرد واسطه ای که در اختیار مشاور املاک است، به صورت وکالتی خریداری کرده و با قیمتی حدودا ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر و گران تر  بسته به نوع منطقه و کشش بازار،به خریداران به فروش می رسانند. بنابراین هم سود مناسبی برای بنگاه دار به دست می آید و هم هزینه انتقال سند با این روش حذف می شود .

این روش مشاوران املاک عمدتا در مناطق ۴، ۵، ۶ تهران و چند محله انجام می شود .