هرس درخت

هرس درختان باغ ویلا یعنی قطع کامل یا بخش از شاخه،پوست،برگ،گل و میوه،و ریشه برای رشد و باروی بهتر گیاه هان می باشد.یکی از نگرانی های هر باغداری، هرس درخت می باشد که اگر آن را به طور صحیح انجام دهند باعث موفقیتشان می شود. 

کلمات هرس و تربيت در واقع  هم معنی هستند و یک هدف یکسانی دارند .امروزه باغباني جدید در نظر دارد درختان میوه را به سمت عادت میوه دهی به روش تربیت درست ،باردهی آن ها را بالا ببرد. تربیت یا همان Training فرم و شكلي است كه هرس در آن صورت می گیرد و هيچ گاه تربيت و هرس جدا از هم نبوده اند. هر تربيتي به هرس احتیاج دارد ولی هر هرسي لزوما تربيت نمی باشد.

در باغداری گذشته، باغدار خوب كسي بود كه صاحب درختان بزرگ و پرمیوه باشد اما امروزه با استفاده از روش های نوین و مكانيزاسيون در باغباني باعث شده است درختان كوتاه همراه با بار پر و زیاد جاي خود را در دل باغداران باز نمايد.
با توجه به زمان هرس درخت دو نوع هرس عمده وجود دارد:

  •  هرس درخت زمستانه
  • هرس سبز يا تابستانه
  1. هرس سنگین :به هرسی گفته می شود که تعداد زیادی از شاخه ها قطع شود و باعث جوان شدن درختان پیر می شود.
  2. هرس سبک:اما منظور از هرس سبک قطع کردن تعداد کمی از شاخه های ضعیف می باشد. 

اهداف هرس درخت:

  1.  حذف شاخه هاي شکسته و ضعیف و اضافه
  2. فرم دادن درخت
  3. شکل سازی زینتی
  4.  حذف  پاجوش ها و ريشه جوش ها و نرك ها و تنه جوش ها و ساير شاخه هاي ناخواسته
  5.  ايجاد تعادل میان اندام زمینی و اندام هوایی
  6.  توزيع و پراكنش مناسب شاخه ها در همه ی جهت ها به گونه اي كه همه شاخه ها به طور يكنواخت از نور خورشيد و هواي تازه بهره بگیرند.
  7. تنك كردن گل ها و ميوه ها و متعادل كردن بار درخت به گونه اي كه درخت دچار سال آوري نشود.

هرس درخت و شاخه های بارده:

ميوه يا بار درخت بر حسب عادت ميوه دهي در گونه هاي مختلف درختان متفاوت می باشد و در شاخه هاي كوچكي بنام اسپور تشكيل مي شود.در مرحله اول هرس درخت که شاخه ها کم می شود احساس می شود که باغث ضرر می شود ولی در آينده باعث باردهی و سود می شود.
 سيب و گلابي که جز درختان سردسیر می باشند و مرکبات جز درختان  گرمسيري، انجام هرس زیاد روي درختان كم بار و مسن ، ابتدا به علت توليد شاخه هاي نرك باعث كاهش باردهي شده ولي در آینده اين شاخه هاي جوان باعث افزايش باردهي مي گردند. همچنین باید در نظر داشت که براي جوان سازي درختان، هرس شديد بايد با برنامه ريزي دقيق آبیاری و تغذيه اي همراه باشد.

برای خرید هر گونه باغ ویلا در شهریار و باغ ویلا در ملارد با درختان پرمیوه و محوطه سازی زیبا و سند شش دانگ و امکانات دیگر با مشاوران باتجربه املاک پدر مشورت کنید.