معرفی آثار باستانی شهریار:

شهریار،شهرستانی که با فاصله 45 کیلومتری از شهر تهران واقع شده است و دارای قدمت از دوره ی ساسانی می باشد که نامش به مرور از خششره دار به شتردار و شهردار و سرانجام به شهریار تغییر یافت.این شهرستان به واسطه ی دشت های حاصل خیز دارای طبیعت زیبایی می باشد. اما در این مقاله قصد داریم که پیشینه ی تاریخی این شهرستان را از لحاظ مطالعات باستان شناسی عنوان کنیم.
شهرستان شهریار علاوه بر باغ ویلا های سرسبز، دارای آثار تاریخی هم چون آتشکده تخت رستم، برج مقبره بابا محمود، قلعه دهشاد، پل های بادامک و اماکن زیارتی مانند امامزاده اسماعیل (ع) و امامزاده بی بی سکینه(ع) می باشد که اهمیت این شهرستان را از نظر تاریخی در استان تهران بالا برده است.همچنین میتوان به یک برج مقبره ، دو کاروانسرا، 16 قلعه دو مسجد ،چهار پل و سه حمام قدیمی به عنوان ارزش های فرهنگی و معماری های خاص شهرستان شهریار اشاره کرد.


تخت رستم:


تخت رستم نام کوهی است با ارتفاع 1318 متر که بلند ترین نقطه شهریار می باشد.این کوه دارای معماری های ویژه ای در قله و دامنه خود  که بر جاذبه های آن افزوده است.عده ای از مطالعه گران تاریخ معتقدند که این کوه محل برگزرای مراسم زرتشتیان در گذشته بوده است.


برج مقبره بابا محمود:


این برج که یکی از قابل توجه ترین مقابر استان تهران می باشد دارای 15 هزار متر ارتفاع بوده و از جنس خشت و گل است که همین موضوع این بنا را منحصر به فرد کرده است.این مقبره مربوط به دوره سلجوقیان  می باشد.

قلعه محموآباد:


این قلعه با توجه به قدمتش دارای ساختار نسبتا سالمی می باشد و از نظر ظاهری و سطوح داخلی دارای وضعیت بهتری نسبت به سایر برج ها می باشد که احتمال میرود این قلعه شاه نشین بوده باشد.قدمت این قلعه به دوران صفویه مربوط می شود.

پل دختر بادامک:


پل دختر بادامک در کنار روستایی به نام بادامک قرار گرفته است که در مسیر جاده تهران به شهریار قرار گرفته است که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی گردد.این پل بر بر روی یکی از شعب اصلی رودخانه کرج واقع شده است که دارای طاق گهواره ای آجری به ارتفاع چهار متر می باشد.