خصوصیات فضای سبز در شهر

 

  • خصوصیات بصری درختان در ساختار منظر شهری:

درختان در طبیعت از مناظر شهر به شمار می آیند، کاشت درختان و استفاده از آن ها در زندگی انسان نقش مهم و تعیین کننده ای ندارد اما امروزه به دلیل این که افراد به طبیعت بسیار علاقه و تمایل پیدا کرده اند، زندگی در کنار درختان را یکی از لذت بخش ترین لحظات زندگی خود می دانند.همچنین درختان در کاهش تراکم محیط و یکنواختی مناظر شهر بسیار موثر می باشند که باعث می شود انسان‌ها به وجود درختان در شهرها احساس نیاز پیدا کنند.

  • خصوصیات اجتماعی فضای سبز در شهر:

با فراگیر شدن تمدن انسانی و قالب شدن صنعت بر تمامی زندگی بشری ،تمایل به سمت زندگی ماشینی بیشتر شده است که این امر موجب تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی و پوشش های گیاهی شده است.آلودگی محیط زیست در دنیای امروز ناشی از تبدیل شدن زمین های زراعی و باغات به ساختمان ها و برج های بلند می باشد که افزایش بی رویه ی جمعیت این آلودگی را تشدید می کند، که شرایط سختی را برای انسان ها به وجود آورده است.
از فضاهای سبز می‌توان برای ایجاد آرامش روحی و جسمی در محیط‌های شهری استفاده کرد. احداث هر نوع فضای سبز به زیبا سازی، روان بخشی و آرامش در محیط کمک می‌کند ولی باید به طور دقیق برنامه ریزی شود.

  • خصوصیات زیست محیطی درختان در سیستم شهری:

فضای سبز و وجود گیاهان در شهر نشان دهنده ی محیط طبیعی می باشد،که برای انسان ها شرایط ویژه ای را به وجود می آورد، عوامل زیست محیطی شامل موارد زیر می باشد:

  1. کنترل انعکاس نور
  2. کنترل فرسایش خاک
  3. کاهش آلودگی هوا
  4. کاهش آلودگی صوتی
  5. کنترل شرایط خود اقلیمی از جمله: کنترل رطوبت هوا و باد، کنترل تابش خورشید و درجه حرارت
  • خصوصیات کالبدی فضای سبز در ساختار شهری:

برای این که شهر همیشه زنده و شاداب باشد به فضای سبز نیاز دارد. فضاهای سبز در ایجاد مسیرهای هدایتی، کاهش تراکم شهری‌، تکمیل و بهبود کارکرد تاسیسات فرهنگی، آموزشی، مسکونی و ذخیره زمین برای گسترش آینده شهر می توانند نقش مهمی را ‌داشته باشند. بخش جان دار ساخت کالبدی شهر، فضای سبز است و در هماهنگی با بخش بی‌جان کالبد شهر،بافت و چهره شهر را تشکیل می‌دهد که در این حالت فضای سبز می‌تواند نقش لبه شهر،آرایش شبکه های راه ها و تفکیک فضاهای شهری را بر عهده بگیرد.گیاهان د‌ارای ویژگی‌های کالبدی زیر می باشند:

  1. تاثیر در کنترل عبور و مرور 
  2. تاثیر در ساختار شهری 
  3. تفکیک کردن فضاهای شهری 
  4. کاهش تراکم شهری
  5. تعریف لبه و محدوده‌های شهری
  • خصوصیات عملکردی در معماری شهری:

از گیاهان می توانیم برای طراحی در فضای سبز شهرها استفاده نماییم به این دلیل که گیاهان دارای خصوصیات معماری شناسی هستند.گیاهان در معماری منظر به عنوان مصالح اصلی استفاده می شود. همچنین در شهرهای بزرگ گیاهان می‌توانند در تشکیل بافت، ساختار و چهره ی شهر نقش موثری داشته باشد.

برای خرید باغ ویلا می توانید از مشاوران املاک پدر که دارای چندین سال تجربه در این زمینه می باشند مشاوره بگیرید و بهترین باغ ویلاها را در مناطق سرسبز شهریار و ملارد خریداری فرمایید.