بام سبز چیست

سبز پوش کردن بام ساختمان  و یا بام باغ ویلا با پوشش گیاهی و خاک را بام سبز می گویند . برای سبز پوش کردن بام ساختمان باید در نظر داشته باشیم، گیاهانی را انتخاب کنیم که در مقابل محیط پشت بام که فضای کاملا بازی است و گاهی در مقابل نور آفتاب شدید و گاها دمای هوای پایین مقاوم باشد و همین طور در مقابل مواردی چون کم آبی ،خشکی و یخ زدگی و ... نیز دوام داشته باشد . 

انواع سبز بام ها :

برای اجرای سیستم فضای سبز در بام خانه و باغ ویلا و یا بالکن ها چندین روش وجود دارد که در اینجا به چند نمونه رایج مانند سبز بام متمرکز ، سبز بام گسترده ، سبز بام مدولار و پرتابل اشاره خواهیم کرد .

  • سبز بام متمرکز 

در طراحی این نوع از سبز بام از المان هایی چون نیمکت و مبلمان شهری استفاده می شود و  معمولا مشابه محوطه های فضای سبز شهری طراحی می شود . در این نوع از سبز بام  امکان کاشت انواع درختچه و بوته و درخت فراهم می شود و نسبت به بام سبز گسترده ، دارای تنوع و وزن بیشتری است . عمق کاشت از 20 الی 60 سانتی متر می باشد و به دلیل تنوع گیاهی و نوع کاشت آن نیاز به نگهداری و آبیاری منظم می باشد و هزینه بالایی را نسبت به آبیاری گسترده دارد .

                                                                                 

  • سبز بام گسترده 

این نوع از سیستم سبز بام،سطح گسترده و وسیعی از بام را به پوشش گیاهی اختصاص می دهد و عمدتا برای اجرای آن از گیاهان پوششی و چمن استفاده می شود . معمولا از لحاظ بصری و زیست محیطی کاربرد دارد و برای بام هایی که ظرفیت تحمل کمتری دارند مناسب است و برای آن المان هایی چون مبلمان و آلاچیق استفاده نمی شود . عمق کاشت این بام بین 5 الی 15 سانتی متر است و آبیاری آن وابسته به نوع آب و هوا می باشد و هزینه کمی دارد چراکه به نگهداری و مراقب و تقویت سازه نیاز ندارد .

                                                                            

  • سبز بام مدولار و پرتابل (جعبه گیاه )

این نوع از سبز بام را می توان بر انواع بام های خود در شهریار و ملارد که ساخته شده اند و یا در حال بهره برداری هستند اجرا کرد . این نوع از سبز بام دارای تنوع بالایی است و پوشش گیاهی بدون تماس با سطح بام داخل جعبه هایی مخصوص از پیش ساخته شده ، کاشته می شود در واقع بدون نیاز به زیر ساخت داخل جعبه های از پیش ساخته شده کاشته می شوند . در این روش می توان از سازه هایی چون آلاچیق و مبلمان شهری با طرح دلخواه هم استفاده کرد به عبارتی می توان سیستم یک پارک شهری کوچک را در بام ساختمان پیاده کرد . عمق کاشت گیاهان از 10 الی 80 سانتی متر متغیر می باشد و نیازمند آبیاری و نگهداری دقیق می باشد . در این روش می توان انواع درخت ، درختچه و بوته کاشت و هزینه آن نسبت به روش های دیگر کاملا به صرفه است .