رئیس بانک مرکزی گفت: عوامل غیراقتصادی و اطمینان نداشتن به آینده در تلاطم نرخ ارز موثر است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ولی الله سیف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی درخصوص مسائل پیش آمده در بازار ارز گفت: در جلسه شب گذشته ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور تصمیماتی اتخاذ شد که به حضور شما و مردم اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به دستاوردهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: دستاوردهای اقتصادی از طریق توسعه بازار و کنترل تورم حاصل شده و خوشبختانه در دو سال گذشته دامنه تورم تک رقمی بوده و رشد اقتصادی مناسب حاصل شده است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: حجم بالای نقدینگی یکی از عوامل نگرانی است که تا این لحظه اثر آن بر بازار کنترل شده و درخصوص نرخ ارز نیز عوامل غیراقتصادی و اطمینان نداشتن به آینده موثر است. متاسفانه دشمنان از خارج از مرزها و به شکل های مختلف بر این موضوع دامن می زنند و در تلاشند تا شرایط را برای ملت سخت تر کنند.

وی با بیان اینکه قرار نیست نرخ دلار در 4200 تومان ثابت بماند افزود: ممکن است 5 تا 6 درصد مثل همه جای دنیا تغییر کند.

یورو جایگزین دلار می شود، رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما یورو را جایگزین دلار می کنیم چون دلار نقشی در تجارت خارجی ما ندارد.
ولی الله سیف که برای ارائه گزارشی از وضعیت بازار ارز در صحن مجلس سخنرانی می کرد، افزود: این موضوع را با مقامات عالی رتبه نظام در میان گذاشتیم و از آن هم استقبال شده است البته دولت با برنامه ریزی که کرده در برابر التهاب های ارزی مقاومت می کند و بازار را تحت کنترل قرار می دهد.
وی در پاسخ به پرسش رئیس مجلس درخصوص تعداد صرافی ها نیز گفت: ما در این زمینه مشکل قانونی داریم البته اگر مجلس تأیید کند ما هم آن را اجرایی می کنیم.
رئیس مجلس هم گفت: بالاخره باید صرافی ها هم مدیریت شود تا همانند موسسات مالی و اعتباری باعث مشکلات بیشتر نشوند.
لاریجانی افزود: اگر شما برای اقداماتتان نیاز به قانون دارید مجلس کمک می کند البته انتظار می رفت که پیشنهادهای بانک مرکزی و دولت برای بهبود وضعیت بازار ارز زودتر از زمان فعلی اجرایی می شد تا منجر به مشکلات فعلی نمی شد. همچنین وزیر امور اقتصاد و دارایی هم به صحن علنی مجلس آمد.

لاریجانی:چرا این تصمیمات قبلا گرفته نشد؟
رییس مجلس پس از ارائه توضیحات رییس کل بانک مرکزی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده برای کنترل بازار ارز، خطاب به وی گفت: چرا این تصمیمات قبلا گرفته نشد؟چرا باید شرایط به اینگونه می شد و تصمیم این طوری گرفته می‌شد؟

اعتراض شدید نمایندگان مجلس به رئیس کل بانک مرکزی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز مانع سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نوسانات نرخ ارز شدند .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛نمایندگان مجلس درآغاز جلسه علنی امروز با حضور در تریبون محل سخنرانی سیف و سردادن شعار استعفاء - استعفاء مانع از سخنرانی وی در خصوص وضعیت نوسان نرخ ارز شدند .
رئیس مجلس شورای اسلامی با دعوت نمایندگان به آرامش از نمایندگان خواست تا با ترک محل سخنرانی شرایط را برای ارائه توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در مجلس فراهم کنند .
 
رای اکثرت نمایدگان به ادامه جلسه علنی مجلس در خصوص علل نوسانات نرخ ارز:
به دنبال درخواست برخی از نمایندگان برای غیر علنی شدن جلسه مجلس در خصوص بازار ارز ، اکثریت نمایندگان رای به علنی ماندن این جلسه شدند .
درپی اعتراض برخی نمایندگان مجلس در هنگام ارائه گزارش رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نوسانات بازار ارز ، با خواست رئیس مجلس و رای گیری استمزاجی 148 نفر از مجموع 245 نمایندگان حاضر در جلسه با برگزاری علنی جلسه مواقت کردند .
در آغاز جلسه علنی امروز برخی نمایندگان هنگام سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی با حضور در نزدیکی تریبون محل سخنرانی و سردادن شعار استعفاء - استعفاء ضمن ممانعت از سخنرانی سیف شدند و خواستار برگزاری غیر علنی جلسه شدند .
آقای لاریجانی رئیس مجلس خطاب به نمایندگان معترض گفت با بی نظمی نمی شود کار را جلو برد بهتر است نمایندگان در صندلی های خود بنشینند تا موضوع بررسی شود.
وی خطاب به برخی نمایندگان که خواستار جلسه غیر علنی بودند گفت: این که نمی شود یک بار آقایان بگویند غیر علنی و بار دیگر بگویند علنی برگزار شود بالاخره مردم می شنوند و بهتر از وضعیت آگاهی پیدا می کنند.
رئیس مجلس همچنین به نمایندگان معترض هشدار داد در صورت ادامه بی نظمی مجلس از دستور اول یعنی گزارش وضعیت بازار خارج می شود و وارد موضوع بررسی لایحه تجارت می شود.
رئیس مجلس هم پس از رای نمایندگان به ادامه جلسه علنی گفت: ابتدا رئیس کل بانک مرکزی گزارش از علل نوسان بازار ارز و راهکارها ارائه خواهد داد و سپس آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی نظرات کمیسیون را بیان می کند و بعد از آن نظرات دیگر نمایندگان را خواهیم شنید.
جلسه با گزارش رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز ادامه دارد.