تراس:

تراس فضایی که به محیط آپارتمان ملحق شده است گفته می شود. در زبان فارسی به معنای بهار خواب است. تراس دارای سقف نمی باشد و مشترک است. در محاسبه مساحت آپارتمان ها ، تراس‌ها محاسبه نمی شوند، و به طور کلی می توانیم بگوییم که تراس، ایوان و بالکن فضاهای منازل و حتی باغ ویلاها  را بالاتر از فضای بیرون قرار می‌دهند که در صورت نشستن شخص در آن بتواند به فضای بیرونی و حیاط دید داشته باشد و از زیبایی‌های آن بهرمند شود.

                                                             

بالکن:

قسمتی از یک ساختمان، بالکن می باشد که دارای بیرون زدگی از دیواره های ساختمان است، بالکن در زبان فارسی به معنای ایوانک است ،بالکن ها فضای سقف داری می باشند که یک طرفشان به سمت فضای بیرون است بالکن‌ها گاهی دو طرف و گاهی سه طرف باز رو به فضای مقابل دارند. در این فضا قسمت‌های بسته فضا شامل نرده، نیم دیواره و یا ترکیب این دو با دیوار است.

تمام باغ ویلاهای شهریار و باغ ویلاهای ملارد که در سایت املاک پدر به فروش می رسد دارای تراسی هایی می باشند که به صورت شاه نشین طراحی شده اند، که مورد استقبال بسیاری از خریداران قرار گرفته است.

تفاوت تراس و بالکن در سقف می باشد همانطور که در بالا ذکر کردیم تراس غیر مسقف می باشد و  مساحت آن در محاسبه مساحت آپارتمان دخالتی ندارد.معمولا در طبقه اول ساختمان ها، قسمتی از یک بالکن غیر مسقف است که در این حالت آن قسمت، غیر مسقف تراس و قسمت مسقف بالکن نامیده می‌شود، در چنین حالتی باید حقوق ارتفاقی برای بخش تراس در نظر گرفته شود چرا که آن قسمت مشترک است.

                                                              

ایوان:

ایوان در بیشتر مواقع در قسمت های بیرونی ساختمان های مسکونی ساخته می شود وبه نشستگاهی بلندتر از اطراف خود گفته می شود. در آپارتمان معمولاً  ایوان ساخته نمی شود . بیشتر در خانه‌های ویلایی برخورد می کنیم.یکی از قسمت های مهم در معماری سنتی ایوان است که مربوط به دوره ی اشکانیان می باشد، ایوان فضایی میانی بین درون و بیرون است، به دلیل ارتفاعی که دارد گرد و غبار وارد منزل نمی شود.

 ایوان فضاهای مسکونی را بالاتر از فضای بیرون قرار می‌دهد در واقع هر فردی که در ایوان نشسته باشد می تواند  گیاهان، گل ها و حوضچه هایی که در حیاط است را ببیند و از زیبایی های آن ها لذت ببرد. تزئینات زیبای ایوان‌ها علاوه بر حس زیبایی‌، حس استواری و شکوه را هم به همراه می‌آورد چرا که این طرح و نقش‌های زیبا، باید سال‌ها پایدار بماند.

بسیاری از کارشناسان شرق ایران به ویژه خراسان را جایگاه ایوان‌ می دانند. از دوره اشکانی ایوان های بزرگی در ایران هم چنان وجود دارد. زیباترین و عالی‌ترین ایوان‌ها در بناهای اسلامی و مساجد ایران است و ایوان‌های ایرانی اغلب بلند و  با بنا متناسب می باشند و با طاق‌نماهای بسیار زیبا و متنوع ساخته شده‌اند.