ساخت آبنمای سنگی در باغ ویلا

برای ساخت آبشار و یا آبنمای سنگی در محوطه باغ ویلا و حیاط منزل خود باید دو نکته مهم را در نظر بگیرید، اول این که استخری که در آن آب ریخته می شود و در مرحله دوم خود آبشار می باشد. 

ارتفاع و اندازه مناسب آبنمای سنگی

در محوطه های باز و امکان عمومی آبشارها در اندازه ها و اشکال مختلف ساخته و طراحی می شوند، اما برای محوطه حیاط باید متراژ آن را در نظر بگیرید و مطابق آن اندازه آبشار را مشخص نمایید.

آبشار ساخته شده در محوطه شما نقش یک نقطه کانونی را ایفا میکند در نتیجه در ساخت آن باید به ارتفاع و اندازه دقیق، دقت کنیم تا زیبایی محوطه را چندین برابر سازد، برای حیاط های کوچک و یا محوطه باغ ویلاهایی با متراژ پایین آبشارهایی با ارتفاع پایین مناسب می باشند. در محوطه های کوچک صدای ملایم آب بسیار آرام بخش می باشد. همچنین هرچه ارتفاع بیشتر باشد حوضچه زیر آبشار باید عمیق تر و بزرگ تر باشد، به همان نسبت مصالح بیش تر با هزینه های بیشتری برای ساخت نیازتان می شود.در سال های اخیر در منطقه محمدشهر کرج باغ ویلاهای بسیار زیبایی ساخته شده است که با استفاده از آبشار و آبنماهای فوق العاده رویایی محوطه سازی شده اند که میتوانید در لیست باغ ویلاهای املاک پدر مشاهده نمایید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت آبشار سنگی:

مهم ترین وسایل برای ساخت آبشار سنگی ، تهیه پمپ آب، چاه فاضلاب و لوله می باشد. بهتر است حوضچه آبریز آبشار را به مسیر فاضلاب وصل کنید تا در صورت نیاز راحت تر تمیز شود. اغلب صاحبان  باغ ویلا در شهریار به دلیل آب و هوای مطبوع این منطقه تمایل دارند که از آبشار های سنگی در باغ ویلای خود استفاده کنند.  

  1. پمپ شناور: برای یک آبشار کوچک ، یک پمپ شناور آب با قدرت 12 گیگاهرتزی مناسب می باشد این پمپ دوازده گالن آب را در یک ساعت به چرخش در می آورد.
  2. سنگ: یکی از مصالح هایی که برای ساخت می توانید از طبیعت با اندازه و اشکال مختلف تهیه کنید سنگ می باشد.
  3. بند پلاستیکی و یا چرمی: برای بستن و ثابت کردن سنگ ها روی یکدیگر
  4. لوله آب: برای یک پمپ آب 12گیگا هرتزی لوله آب با قطر 3 تا 4سانتی متر مناسب است.
  5. شن و ماسه و بیل 
  •  ساخت حوضچه آبریز آبنما

در ابتدا تمام علف های هرز را از محوطه باغ ویلا جدا کنید و طرحی که در ذهنتان می باشد را با یک چوب بکشید، سپس اقدام به کندن حوضچه آبریز نمایید و حتما یک عمق مناسب را ایجاد کنید و در صورت افزایش عمق می توانید با شن آن را پر کنید. برای جلوگیری از حل شدن خاک در آب بهتر است کف و دیواره های حوضچه را با سیمان،کاشی و یا سنگ بپوشانید.

  • ساخت آبشار سنگی برای حیاط

  1. سنگ های آبریز: این دسته از سنگ ها آب را به صورت مستقیم هدایت کرده و در داخل حوضچه می ریزند به همین دلیل باید مسطح باشند و لبه های تیز تری داشته باشند.
  2.  سنگ های تزیینی: سنگ های تزیینی را باید طبق طرح و شکل مورد نظر خود بچینید و با بندهای چرمی ببندید. برای پوشاندن بندهای چرمی باید از سنگ های کوچک تر و خاص تر استفاده کنید و قبل از چیدن سنگ ها باید پمپ و لوله آب را جا گذاری کنید. 
  3.  سایر سنگ ها: دسته سوم از سنگ ها، ساختار اصلی آبشار را تشکیل می دهند.