معرفی انواع سقف برای باغ ویلا

سقف یکی از اصلی ترین اجزای هر ساختمان و  باغ ویلا می باشد،  در واقع  پناهگاه آن به شمار می رود و علاوه بر زیبایی و مقاومت، به ساختمان هویت می بخشد. برای انتخاب سقف باید دید تخصصی داشته باشید و جالب است که بدانید تمام عوامل زیست محیطی از جمله رطوبت، موقعیت جغرافیایی، میزان باد،  سرما و گرما، نوع کاربری بنا، وزن و تمام مشخصات فنی ساختمان و باغ ویلا برای انتخاب سقف مطابق سلیقه شما مهم می باشد و باید آن ها را در نظر بگیرید.

  1. سقف شیبدار : در ساختمان های مسکونی، سقف های شیبدار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مزیت های زیادی از جمله: نصب آسان، صرفه جویی در زمان، تنوع زیاد، وزن کم، مقاومت بالا، ظاهر زیبا، سازگار با شرایط اقلیمی ، امنیت در مقابل آتش سوزی و... می باشد.
  2. سقف مسطح: در ساختمان های تجاری و صنعتی بیشتر از سقف های مسطح استفاده می شود .
  3. سقف های پروانه‌ای: این سقف ها به صورت v شکل می باشند که از دو ضلع تشکیل شده اند، و در اثر اتصال بخش میانی و محل تلاقی دو ضلع ، یک زاویه باز به وجود می آید. این مدل از سقف ها در منازل مدرن و مناطقی که دارای شرایط اقلیمی گرمسیر می باشند محبوبیت زیادی دارد.
  4. سقف منحنی شکل: سقف های منحنی شکل دارای شباهت زیادی به سقف های شیبدار تک بر هستند و تنها تفاوت آن ها پانل های تشکیل دهنده سقف منحنی که دارای انحنا است می باشد.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می فرمایید سقف های شیبدار علاوه بر نمای زیبایی که دارند بسیار کاربردی نیز هستند فضای زیر شیروانی برای جهت دیزاین داخل ویلا بسیار کاربرد دارد در شهریار برای ساخت سقف باغ ویلاها بیشتر از سقف های شیبدار استفاده می کنند.

                                                                    

معرفی انواع سقف شیبدار:

سقف تک بر : سقف های sloping roof یک ضلع دارند ،این سقف ها بیشتر بر روی قسمت های جانبی ساختمان از جمله آلونک و تراس وجود دارند اما امروزه در بام  عمارت های مدرن استفاده می شود و در مقایسه با دیگر سقف ها از مصالحی کمی برای ساخت آن به کار می رود و دارای شیب تندی می باشد که باعث می شود در فصل زمستان برف و باران سریع سرازیر شود ولی باید دقت کنید که اگر شیب بام بیش از حد باشد سقف کوتاه می شود.

سقف  چهار‌بر: سقف های Mansard Roof که معروف به سقف های فرانسوی می باشند دارای چهار پانل هستند که شیب دو تا از پانل‌ها دو‌برابر شیب دو پانل دیگر است و از به‌هم پیوستن‌ آن ها سقفی با شیب ملایم  به وجود می آید. این مدل از سقف ها برای افرادی که در آینده تصمیم دارند بخش های جدیدی را به ساختمان خود اضافه کنند گزینه ی خوبی می باشد. همچنین دارای شیب ملایمی است که در برابر برف طاقت نمی آورد.

سقف چند بر: طول ضلع های تشکیل دهنده آن برابر می باشد و در تمام قسمت ها گسترده شده و در قسمت بالای ساختمان به یکدیگر وصل می گردنند تا تاج سقف تشکیل شود. این بام ها مقاومتر از سقف های شیروانی می باشند و برای مناطقی که دارای وزش باد شدید و بارش سنگین برف می باشد انتخاب درستی است.

سقف های شیبدار چند بر به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • سقف شیبدار متقاطع ( Cross Hipped )
  •  سقف شیبدار نصفه ( Half Hipped ) 
  • سقف شیبدار چند بر ساده ( Simple Hip )