حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره میزان اثرگذاری مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: رشد قیمت مسکن عوامل متعددی دارد که عوامل اقتصادی، تورم زا، نوسانات بازارهای رقیب مانند ارز و سهام و طلا، حتی مناقشات بین المللی، نبودن توازن در عرضه و تقاضا، میزان تولید مسکن و ساخت و ساز، قدرت خرید مردم، سود سپرده ها و تسهیلات بانکی و ... بخشی از اینهاست؛ اما اقدامات مشاوران املاک هم می تواند یکی از فاکتورهای رشد قیمت مسکن باشد.

وی افزود: به این معنا که فعالیت های مشاوران املاک در کنار سایر عوامل می تواند اثرگذار باشد اما اینکه بگوییم صرفا اقدامات مشاوران املاک سبب گرانی مسکن شده، اظهار نظر اشتباهی است. مسکن مقوله ای است که عوامل متعددی در آن نقش ایفا می کند.

وی با بیان اینکه مردم ذی شعور هستند و قیمت ها را آگاهانه انتخاب می کنند، ادامه داد: اگر قرار باشد هر قیمتی که مشاور املاک پیشنهاد داد، خریدار هم استقبال کند که دیگر بازار رقابتی معنایی ندارد. بلکه مردم قیمت ها را با هم تطبیق می دهند و بعد آن را رد یا قبول می کنند.

مشاوران املاک بیشتر دنبال جوش دادن اصل معامله اند تا کسب سود بیشتر

وی خاطرنشان کرد: مشاوران املاک مایلند که معاملات به هم جوش بخورد. مثلا در یک معامله ۵۰۰ میلیون تومانی مسکن در تهران، کمیسیون مشاور املاک، ۲.۵ میلیون تومان از هر یک از طرفین قرارداد است. این مشاور املاک هر قدر هم که به دنبال کسب منافع شخصی خود باشد نمی تواند این واحد مسکونی را بیشتر از مثلا ۶۰۰ میلیون تومان به فروش برساند. تنها نفعی که در این میان می برد، اخذ ۵۰۰ هزار تومان از طرفین است. ولی با این قیمت احتمال جوش نخوردن معامله و ریسک عدم انجام آن بالا می رود. آیا عقلایی است که برای یک میلیون تومان سود بیشتر، ۵ میلیون تومانی که ریسک دستیابی به آن حداقل بود را به خطر بیندازد و با اعلام رقمی بالاتر، از دستیابی به اصل حق الزحمه خود باز بماند؟

یکی از روش های عجیب مشاوران املاک برای گران کردن مسکن!

عقبایی اظهار داشت: برخی مشاوران املاک فاقد پروانه کسب، به فروشنده ها وعده و وعید می دهند که اگر این ملک را بالاتر از رقم مورد نظر تو بفروشیم، مقدار کمیسیون خود را بیشتر می کنیم. فروشنده نیز به این معامله راضی است چون می تواند واحد مسکونی خود را به رقمی بالاتر از نرخ عرف منطقه به فروش برساند. این نوع اقدامات است که برای بازار مشاوران املاک تهدید است. البته ما تا به حال در اتحادیه گزارشی از انجام چنین اقداماتی از سوی مشاوران املاک دارای پروانه کسب دریافت نکرده ایم ولی برخی مشاوران املاک بدون پروانه کسب از این نوع فعالیت های مضرّ  انجام می دهند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک به همکاران خود توصیه کرد: مشاوران املاک قدیمی وقتی مالکان برای فروش به آنها مراجعه می کردند و خواهان فایل کردن ملکشان با ارقامی بالاتر از میانگین منطقه یا محله بودند، از پذیرفتن وی خودداری می کردند من به همکاران جدیدتر خود هم توصیه می کنم از فایل کردن چنین پیشنهاداتی خودداری کنند.