در ایران به خانه هایی که نمای آن ها به صورت چهار طرف می باشند و یا دارای سقف شیبدار هستند خانه ی ویلایی گفته می شود. در شمال ایران به دلیل وجود آب و هوای مرطوب بیشتر خانه ها ویلایی می باشند که البته بیشتر در اطراف شهرک ها دیده می شوند چون متاسفانه با افزایش شهرها و جمعیت تعداد این خانه ها به مرور زمان کاهش پیدا کرد و تبدیل به خانه های آپارتمانی گردید.

معماری خانه های ویلایی:

در واقع ویلاها خانه های ساخته شده که دارای معماری به سبک ایتالیایی هستند می باشند. خانه های ویلایی در زمین های بزرگی شروع به طراحی و ساخت می شوند که باید از بنای جذابیتی برخوردار باشد و بهتر است بنای ساختمانی ویلا با باغچه ها و درختان سرسبز و چشم اندازهای زیبا احاطه شده باشد. در تعاریف امروز ویلا به ساختمانهایی که در اطراف شهرها و یا ییلاق ها ساخته می شود گفته می شود که از چهار طرف به بیرون، نما داشته باشند. در بعضی از کشورها قوانینی که مربوط به ساخت و ساز می باشد به شهروندان این اجازه را می دهد که خانه های مسکونی خود را به صورت ویلایی طراحی کنند.

تاریخچه خانه های ویلایی:  از دوران جمهموری روم باستان، ساخت ویلا ها شروع شد که در آن زمان افرادی که  از سطح اجتماعی بالایی برخوردار بودند ویلاهایشان را در محوطه ها و یا باغ های بزرگ می ساختند اما بعد از این که امپراتوری روم توسط کلیسا فروپاشید کاربری ها دچار تغییر شد که به صورت صومعه استفاده می شدند  و در قرون وسطی بعد از تعمیر و تغییراتی دوباره به صورت ساختمان‌های اشرافی مورد استفاده قرار می‌گرفتند

تمام ویلاها در معماری بنا از ویژگی های متمایزی بهره مند هستند که بارزترین آن ها این می باشد که در محوطه های بزرگ و باز ساخته می شوند. برخی از ویلاها در بنای خود دارای یک برجک مرکزی هستند که از تمام قسمت های بنا بلندتر می باشد که به نام نقطه کانونی بنای ویلا شناخته می شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم در زمین های بزرگی که اطراف آن پر از مناظر زیبا و طبیعی، درختان، آبنماها و آبشارها می باشد ساخته می شوند. دکوراسیون خارجی ویلا و محوطه سازی و از اهمیت زیادی بر خوردار است و فضایی که بنای ویلا را دربر می گیرد باید دارای جذابیت های بصری و زیبایی فراوانی باشد. ویلا ها اغلب دارای بام های شیروانی با پوششی سفالین می باشند که برای زیباسازی نمای آن از موزائیک و آجر استفاده می شود.

برای خرید باغ ویلا در شهریار با امکانات رفاهی عالی از جمله محوطه سازی های فوق العاده شیک و نورپردازی های مهندسی شده در شب، اسناد شش دانگ و تک برگ معتبر همراه با پایان کار شهرداری ، وجود استخرهای روباز و سرپوشیده مجهز به تاسیسات، انشعابات کامل و قانونی، دارای سوییت های سرایداری، داخل بهترین شهرک های باغ ویلا یی با امنیت مثال زدنی و موارد دیگر می توانید به لیست باغ ویلاهای املاک پدر مراجعه و با مشاهده دقیق باغ ویلای خود را خریداری نمایید.