سیستم گرمایشی در باغ ویلا

آرامش در محیط زندگی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. هوای مطلوب و دمای مناسب در فضا از مهم ترین عناصر ایجاد آرامش در محیط است، ایجاد دمای مطلوب در باغ ویلا به شرایط زیادی بستگی دارد، چرا که اغلب باغ ویلا ها در مناطقی با آب و هوای خاص ساخته میشوند و در فصول مختلف برای تنظیم دما شرایط خاصی را میطلبند. رطوبت هوا ، ابعاد باغ ویلا و منطقه مورد نظر عواملی هستند که لازم است در هنگام نصب هر گونه سیستم گرمایشی یا سرمایشی به آنها دقت ویژه ای داشت. در این مقاله قصد داریم تا سیستم های گرمایشی  مناسب در باغ ویلاهای اطراف تهران را مورد بررسی قرار دهیم:

  • سیستم گرمایشی

شهریار و ملارد و محمدشهر مناطقی هستند که به دلیل آب و هوای معتدل و درختان مثمر میوه فراوان به بستر مناسبی برای ساخت باغ ویلا تبدیل شده اند. نصب سیستم گرمایشی در این مناطق ضروری است چرا که در فصول سرد سال شاهد بارش برف و سرمای شدید خواهید بود. بسته به ابعاد باغ ویلا میتوانید از سیستم های گرمایشی مختلفی استفاده کنید. بخاری، پکیج ، سیستم گرمایشی مرکزی ، گرمایش از کف  و شومینه گزینه هایی هستند که میتوانید از آنها در باغ ویلا جهت گرمایش فضای داخلی ویلا استفاده کنید.

  • شومینه های هیزمی یا مدرن

لذت حضور در کنار شعله های آتش هیزم و چوب قطعا مطلوب و دلخواه هر کسی خواهد بود. به خصوص در فضای باغ ویلا که بیشتر مواقع به جهت رفع خستگی های زندگی شهری مورد استفاده قرار میگیرد. در کنار تمامی این مزایا شومینه هیزمی اگر به درستی ساخته نشود ، دود بسیار زیادی تولید میکند که خوشایند نخواهد بود، همچنین استفاده از شومینه کاملا فانتزی بوده و برای باغ ویلا با ابعاد بزرگ قطعا کافی نخواهد بود چرا که گرما را به صورت متعادل در محیط پخش نمیکند پس لازم است که  سیستم های گرمایشی دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرند. خطر نشت گاز نیز از دیگر معایب شومینه میباشد. اما شومینه های مدرن با استفاده از گاز شهری مشتعل میشوند و مشکل دود کردن را نخواهند داشت و از زیبایی خاصی برخوردار هستند.

  • سیستم گرمایشی مرکزی

در سیستم گرمایشی مرکزی گرمای مورد نظر توسط یک سیال از طریق پخش حرارت نظیر شوفاژ  ، فن کویل های زمینی، یونیت هیتر و کنوکتور در فضاهای ساختمان توزیع می شود اما این توزیع در فضا به صورت یک نواخت نمی باشد به عکس در سایر وسایل پخش حرارت نظیر پکیج ها ، فن کویل های سقفی توزیع حرارت به صورت یک نواخت می باشد.

  • گرمایش از کف در ساختمان

این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در مورد رفاه و آسایش ساکنان ساختمان ها دارای نقاط قوت بسیاری می باشد. در سالهای اخیر، سیستم گرمایش از طریق کف در کشورهای اروپائی و آمریکا بسیار متداول شده است و دلیل این گسترش روزافزون بهینه بودن مصرف انرژی، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها، به عنوان مثال سیاه شدن دیوارها، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها و… می باشد.