خانه باغی:

خانه های باغی دارای طرح غیررسمی می باشند که در طراحی و ساخت آن ها از مواد سنتی و مخلوطی از گیاهان تزیینی استفاده می کنند و قدمت آن ها به قرن ها پیش باز می گردد. طراحی این خانه های باغی هیچ گونه ایده قبلی نداشته است و کاملا به طور تصادفی به وجود آمده است و  به ساختار رسمی و عظمت آنها بستگی ندارد و تنها عامل زیبندگی آن می باشد.

باغ های سبزی کاری:

باغ های سبزی کاری به باغ های سنتی معروف می باشند. این دسته از باغ ها  فصلی و دارای زمین های چمنی و گیاهان تزینی هستند . در گذشته سایز و اندازه باغ های سبزیجات بسیار کوچک بودند که کشاورزان در مزارع خود باغ هایی به قطعات مربع شکل و مثلث داشتند. طراحی این گونه باغ ها مطابق اصول الگوهای هندسی تکراری است و منبعی برای سبزیجات، گیاهان، گل ها و میوه جات می باشد.

باغ‌های شکسپیر:

 کشور آمریکا  دارای باغ های عمومی می باشند که به دانشگاه ها، پارک ها و فستیوال های شکسپیر مربوط می شوند. باغ های شکسپیر در واقع به مکان های فرهنگی-تحصیلی شناخته شده اند که هم زمان با تولید دوباره معماری الیزلبسین است و مکانی برای برگزاری مراسم عروسی در نظر گرفته شده اند.

باغ سنگی:

باغ های سنگی به کوه های آلپ،سنگ و خاک معروف می باشند در این گونه باغ ها تعداد فراوانی صخره و سنگ توام با گیاهان محلی به کار برده شده است. به همین دلیل گیاهان به دلایلی رشد کمی دارند و کوچک باقی می مانند: 1. این گیاهان به کمی آب معروف می باشند به دلیل این که از زیر زمین آب می خورند، 2. برای جلوگیری از پوشیده شدن گیاهان به وسیله سنگ ها گیاهان باید کوچک باشند. باغ های سنگی در زمان وکتوریا توسط معماران حرفه ای طراحی می شدند. باغ‌های ژاپنی وابسته به باغ‌های ذن،  نوع خاصی از باغ‌ها هستند که گیاهان کمی دارند و بخاطر چشم انداز زیبا در بیشتر کشورهای گرمسیری مثل تایلند بسیار محبوب شده‌اند.

باغ‌های معاصر:

طراحی باغ های معاصر در ده سال اخیر بسیار رواج  و محبوبیت آن افزایش پیدا کرده است. به این دلیل که خانه های جدید با باغ و باغچه های کوچک به سوی طراحی معاصر شکل گرفتند. همچنین باید ذکر شود که این باغ ها با طراحی و خطوط خاص همراه با نظم ساخته می شوند که از مواد و مصالحی از جمله: چوب جنگلی، سنگ، و نقشه کشی دقیق استفاده می شود. چمن در این نوع از طراحی باغ دارای محبوبیت زیادی است. جلوه‌های نوری نیز نقش کامل و خوبی را در باغ‌های مدرن ایجاد می‌کنند.

باغ‌های مسکونی:

از رایج ترین باغ ها که به باغ های خانوادگی و خصوصی شناخته و معروف می باشند باغ های مسکونی یا باغ ویلاها هستند که نزدیک به محل اقامت می باشند. یک باغ می‌تواند روی سقف خانه‌ها و یا در پاسیو ساخته شود یا در بالکن جعبه‌هایی که جلوی پنجره نصب می‌شوند، این باغ‌های مسکونی برای افرادی که به یک جای خصوصی برای استفاده نیاز داند طراحی شده‌است. ممکن است باغ یک خانه خیلی بزرگ‌تر از یک پارک باشد.