هنر معاصر همیشه بیانگر بعد های مختلف از روح جوامع در عصر مورد نظر میباشد. هنر معماری در این زمینه همیشه پیشتاز بوده است ، طوری که با دیدن هر یک از آثار معماری در زمان های مختلف پنجره ای از سبک زندگی ، نوع نگرش ، آب و هوا و دیگر مسائل آن زمان به رویمان باز میشود. در کشور ما هنر معماری همیشه در جایگاه خاصی قرار داشته و از اهمیت بالایی در بنا های تاریخی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا به معماری باغ ویلا به سبک معاصر بپردازیم و ویژگی ها و المان های این سبک از معماری را مورد بررسی قرار دهیم.

استفاده بهینه از نور خورشید

در گذشته اتاق های کوچک و تاریک و ایجاد فضاهای تاریک و سنتی مورد توجه بسیاری از معماران بود اما امروزه دیگر اتاق های بدون نور با در های بسته و پنجره های کوچک توجه کمتر کسی را جلب میکنند. معماران در طراحی های خود تلاش دارند تا نور خورشید را از طرق مختلف به اتاق های بزرگ بکشانند.اتاق های بزرگ و پر نور جزء اصلی معماری معاصر میباشند. در معماری باغ ویلا استفاده از نور خورشید بسیار در دسترس است چرا که ویلا در محوطه باغ است و نور خورشید در جهات مختلف برای استفاده در دسترس است.

طراحی محوطه خارجی باغ ویلا

اكثر فضاهای بیرونی باغ ویلا در طراحی معاصر فاقد تزئینات سنگینی هستند كه در ساختمان‌های كلاسیك و تاریخی از آن‌ها استفاده می‌شده است. این عناصر اكنون جای خود را به فرم‌های صاف و منحنی بسیار ساده داده‌اند. خط بام‌های پیش‌آمده و یا آویزان عنصر بسیار خاص و منحصربه‌فردی در طراحی محوطه بیرونی باغ ویلای معاصر هستند و معمولا بسیار مسطح و صاف هستند. هم‌چنین در طراحی معاصر از مواد و مصالح در طراحی بیرونی باغ ویلا ها به گونه‌ای استفاده می‌شود كه باغ ویلا  با محیط طبیعی پیرامون خود تركیب شده و با آن هماهنگی خوبی پیدا كنند. استفاده از پنجره‌هایی با طرح‌ها و شكل‌های خلاقانه سریعا چهره‌ای معاصر به باغ ویلای شما می‌بخشد.

طراحی محوطه خارجی باغ ویلا

به کار گیری رنگ ها با نوآوری و خلاقیت

نوع به کار گیری رنگ ها در جلوه ای که به فضای باغ ویلا میبخشند ، بسیار موثر است. رنگ های خنثی مانند طوسی و سیاه و قهوه ای برای کفپوش ها مبلمان و روشنایی ها مورد استفاده قرار میگیرند. این کار موجب میشود تا باقی وسایل مدرن درخشش خود را از دست ندهند و به هیچ عنوان موجب کسل کننده شدن فضا نخواهد شد چرا که با پیش زمینه ای خنثی دیگر رنگ های تزءینی جذابیت بیشتری خواهند داشت.

استفاده از مواد طبیعی برای ساخت فضای مدرن

شما میتوانید به جای این که  استفاده از مواد و مصالح طبیعی را فقط به مبلمان چوبی محدود ‌كنید، می‌توانید در طراحی معاصر ویلای خود از مواد و مصالح ارگانیك و طبیعی در ایوان‌ بیرونی خانه و مبلمان چرمی در فضای داخلی ویلا و هم‌چنین از اشیای تزئینی ساده در قسمت‌های مختلف باغ ویلا خود استفاده كنید. دوران معاصر در زندگی انسان حس و حال جدیدی در استفاده از مواد و مصالح طبیعی مانند چوب، سنگ، گیاه، ساج، كتان، پشم، و دیگر منسوجات زیبا در مبلمان مدرن به وجود آورده است. نباید فكر كرد كه استفاده از چنین مواد و مصالحی فقط در طراحی‌های کلاسیک خانه‌ها امكان‌پذیر است، بلكه با كمی دقت و توجه به جزئیات می‌توان از مواد و مصالح طبیعی به راحتی در فضاهای معاصر استفاده كرد.