بیشتر باغ ویلا های تفریحی در اطراف تهران دارای استخر های بزرگی در محوطه باغ هستند که یکی از فاکتور های اصلی زیباسازی محوطه محسوب میشود اما اگر استخر مورد نظر دارای آب سبز و مردابی باشد نه تنها محوطه باغ ویلا را زیبا نمیکند بلکه تمام فضاسازی شکل گرفته در باغ را زیر سوال میبرد.در نتیجه برای داشتن استخری تمیز و شکیل لازم است تا به نظافت آن رسیدگی شود.در این مقاله قصد داریم تا نحوه نگهداری و نظافت استخر در باغ ویلا را مورد بررسی قرار دهیم و تمامی راه های تمیز کردن استخر را بازگو کنیم. سه راهکار وجود دارد که به واسطه آنها می توان به آب استخرهای شنا شوک وارد کرده و سبزی آب را ازشان گرفت. اصلا فرح بخش نیست که پوشش استخرتان را بردارید و ببینید که آب سبز و مردابی شده است.این بدان معناست که استخر موقتا مملو از جلبک شده و شما نیاز دارید قبل از استفاده مجدد,استخر را تمیز کرده و آب را مورد تصفیه قرار دهید.


آمادگی برای تصفیه آب استخر باغ ویلا

1- در ابتدا باید آب استخر را تست کرد:از یک کیت تست شیمیایی برای تست کلر و پی اچ استفاده کنید تا به میزان مشکل پی ببرید.وقتی کلر زیر یک ppm باشد ممکن است رشد جلبکی به وقوع بپیوندد.دراین حالت آب سبز خواهد شد.وقتی این حالت اتفاق می افتد لازم است با مواد شیمیایی به استخر شوک وارد کنیم تا جلبک ها را از بین برده و شرایط کلر آب را به سطوح نرمال باز گردانیم.

2-شیمی استخر را متعادل کنید:قبل از تصفیه پی اچ را با اضافه کردن اسید یا باز به حدود 7.8 برسانید.

3-مطمئن شوید که فیلتر خوب کار می کند-برگ ها,چوب ها و هر آشغال دیگری که ممکن است جلوی عملکرد فیلتر را گرفته باشد تمیز کنید.در صورت نیاز فیلتر را بک واش کنید و قبل از اضافه کردن مواد شیمیایی استخر ویلا که آلک ها را می کشند مطمئن شوید که کار فیلتر درست است.

4-کف و دیواره های استخر باغ ویلا را بسابید. قبل از اضافه کردن هر نوع ماده شیمیایی به آب با برس استخرتان را بسابید.جلبک ها به سطح استخر می چسبند ولی ساییدن آن ها را حذف می کند.ساییدن با از بین بردن اتصال آلک ها باعث می شود که مواد شیمیایی عملکرد بهتری داشته باشند و سریعتر کار خود را صورت دهند.

آمادگی برای تصفیه آب استخر باغ ویلا

 شوک وارد کردن به استخر

1-تصفیه استخر با شوک استخر-شوک استخر یعنی سطوح بالایی از کلر استفاده شود تا آلک ها را محو کرده و استخر را بهداشتی نماید.یک شوک قوی شامل استفاده از 70 درصد کلر قابل دسترس است که برای از بین بردن همه آلک ها و باکتری ها کافی است.از دستورات زیر پیروی کنید تا مطمئن شوید که مقدار کافی کلر استفاده کرده اید.
2-وقتی میزان کلر به زیر 5 افت می کند استخر را با یک جلبک کش تصفیه کنید. به جلبک کش اجازه دهید که برای مدت دست کم 24 ساعت در آب استخر باغ ویلا شما باقی بماند.

3-ممانعت از ایجاد فشار در فیلتر با تمیز سازی باعث حذف جلبک های مرده می شود. وقتی جلبک می میرد یا به کف استخر می افتد و یا در سطح شناور می شود. با این کار رنگ سبز نیز از دست خواهد رفت.

مرحله آخر

1-جلبک های مرده باقیمانده در استخرتان را توسط مکش حذف کنید. دوباره از برس برای تمیز سازی دیواره ها و کف استخر استفاده کنید.بعد همه جلبک های مرده را توسط مکش حذف کنید.اگر با مشکل وفور جلبک ها که مکش را سخت می کند مواجه هستید از منعقد کننده استفاده کنید. منعقد کننده جلبک ها را به هم چسابنده و آن ها را ترکیب می کند تا مکش آن ها راحت تر صورت پذیرد.

2-فیلتر را به کار بیندازید تا جلبک ها از بین بروند.استخر شنای شما باید بعد از تصفیه یک بلور شفاف باشد. اگر به نظر برسد که جلبک ها برگشته اند شوک را مجددا انجام دهید و تا زمان زلال سازی عملیات تصفیه را پیگیری نمایید.

3-با کیت تست استخر شنایتان میزان مواد شیمیایی را مجددا چک کنید میزان مواد شیمیایی باید مجددا در محدوده نرمال قرار بگیرند.