با کمی تحقیق و بررسی در زمینه پرورش گیاهان متوجه خواهید شد که اولین نکته در این زمینه ، انتخاب مناسب مکان کشت است. هر گیاهی در مناطق خاصی قابلیت رشد دارد و لازم تا برای کاشت آن منطقه ای مناسب در نظر گرفت. اطراف تهران به واسطه ی آب و هوای مناسب به بستر مناسبی برای ساخت باغ ویلا تبدیل شده است که اغلب صاحبان باغ ویلا تمایل دارند که در باغ خود به کشت انواع میوه بپردازند . در این مقاله قصد داریم تا میوه های قابل کشت را در این مناطق عنوان کنیم.
با توجه به آب و هوای مناطق اطراف تهران میوه های تابستانی مانند هلو ، شلیل ،گیلاس ، زرد آلو و آلوچه در این مناطق به خوبی قابل کشت هستند در ادامه به صورت تخصصی به شرایط رشد این میوه ها در باغ های اطراف تهران میپردازیم.

هلو و شليل

هلو و شلیل تقریبا در شرایط برابری قابل کشت هستند. این میوه ه های تابستانی با نياز سرمايي حدود 1000-400 ساعت در مناطق با آب و هواي تابستانهاي گرم و خشك و فاقد سرماي ديررس بهاره مانند آب و هوای شهریار و ملارد ، به خوبي پرورش مي يابند. هلو نسبت به شلیل زود تر گل میدهد میتوان گفت قبل از سيب، گلابي و گيلاس و در مقايسه با بسياري از گونه هاي درختان ميوه نسبت به سرما مقاومت كمتري دارد. سرما همیشه مسئله ای بزرگ در کشت هلو به شمار میرود. شکوفه های هلو را در دمای2/2- میتوان از دست رفته در نظر گرفت چرا که دامنه سرمای این میوه بسیار محدود میباشد و باید دقت ویژه ای را در انتخاب محل کاشت این نهال به خرج داد.

 گيلاس و آلبالو

گيلاس و آلبالو در مناطقی که دارای تابستان های خنک و خشک باشند به خوبی رشد میکنند. نياز سرمايي گيلاس حدود 1700-500 و آلبالو حدود 1700-1000 ساعت است. کشت گیلاس شرایط خاصی را میطلبد.یکی از مهم ترین نکاتی که لازم است حتما مورد توجه قرار گیرد عدم بارندگی در فصل برداشت است. چرا که وقوع بارندگي در فصل برداشت باعث ترك خوردن ميوه هاي گيلاس شده كه آلودگي را در پي خواهد داشت.برخی از گیلاس ها دارای پوست سفت تری نسبت به دیگر نوع ها هستند که از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و در کشت دقت بیشتری را لازم دارند.

زردآلو

 مناطق داراي آب و هواي گرم و خشك براي كشت زردآلو مناسب مي باشند. با توجه به اينكه اين گونه زود گل مي دهد، سرماي ديررس بهاره يك عامل محدودكننده براي كشت آن مي باشد. نياز سرمايي زردآلو حدود 900-250 ساعت است.