معماری سنتی ، سبکی از طراحی است که در یک منطقه شهر و یا کشور از محبوبیت خاصی برخوردار است. هنر معماری در ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در معماری سنتی ایران ، تمامی عناصر معماری با توجه به شرایط اقلیمی و بافت های فرهنگی ، اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته اند. این روزها که در همه ی زمینه ها شاهد تغییر مسیر به سمت سلایق غربی هستیم ؛ معماری سنتی ایرانی اما همچنان مورد توجه بیشتر مردم واقع میشود.در این مقاله قصد داریم تا عناصر معماری سنتی را در طراحی باغ ویلا مورد بررسی قرار دهیم.

شاه نشین

شاه نشین در معماری سنتی ایران اتاقی با ارتفاع زیاد است که معمولا بدون سقف و یا دارای سقف نیم گنبدی است. استفاده از شاه نشین در طراحی باغ ویلا مورد استقبال بیشتر طراحان قرار میگیرد. البته این استقبال توام با تلفیق معماری سنتی و مدرن صورت میگیرد.نتیجه این معماری تلفیقی شاه نشینی با طراحی های روز دنیا  است که بسیار با شکوه و منحصر به فرد است.

استفاده از درب های چوبی در باغ ویلا

در سال های اخیر استفاده از درب های چوبی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. درب هایی که با درکوب های سنگین و شکل و شمایلی کاملا سنتی و ایرانی بافت خانه یا ویلا را به شکل دلچسبی سنتی کرده است. جنس این درب ها معمولا از ترموود است. همان طور که در مقاله ترموود اشاره شد این جنس از چوب از امنیت و ماندگاری بالایی برخوردار است.

استفاده از درب های چوبی در باغ ویلا

استفاده از تخت در محوطه باغ

استفاده از تخت در محوطه باغ با ترکیبی از پشتی و قالیچه های سنتی چشم هر بیننده ای را به خود جلب میکند.استفاده از تخت های سنتی در مراکز عمومی مانند رستوران ها و کافه ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ارسی

ارسی گونه خاصی از پنجره چوبی و مشبک است که با بالا و پایین رفتن باز و بسته میشود. ارسی در طراحی های امروزی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد .چرا که ترکیبی از نور و رنگ را در خانه ایجاد میکند که در طراحی نمای فوق العاده ای را ایجاد میکند.

حوضچه یا آبنما

استفاده از حوضچه و آبنما به خصوص با وجود فواره نمای بسیار زیبایی را در محوطه باغ ویلا ایجاد میکند که اغلب طراحان در محوطه سازی باغ ویلا از آن استفاده میکنند.