طراحی خانه به سبک دوبلکس در همه جای دنیا ، بیشتر سلایق را پوشش میدهد. با مشاهده لیست باغ ویلا های ثبت شده در املاک پدر خواهید دید که بیشتر باغ ویلا ها  در شهریار و ملارد و محمدشهر ، دارای بناهای دوبلکس میباشند.با معماری به سبک دوبلکس علاوه بر داشتن فضای بیشتر میتوانید دیزاینی منحصر به فرد و ویژه را تجربه کنید. یدر این نوع از معماری دو طرح مدرن و کلاسیک وجود دارد که میتوانید طبق سلایق خود یکی از طرح ها را انتخاب کرده و در ساختمان اجرایی کنید. در این مقاله به ابعاد مختلف از یک ویلای دوبلکس خواهیم پرداخت.

تعریف معماری به سبک دوبلکس

این نام به سبکی از معماری اطلاق میشود که در یک واحد ساختمان 2 طبقه طراحی میشود که از طریق پلکان به یکدیگر متصل میشوند. معمولا طبقه پایین به عنوان نشیمن و پذیرایی و طبقه بالا شامل اتاق خواب های متعدد میشود.

معماری باغ ویلا دوبلکس

نکات حائز اهمیت در معماری به سبک دوبلکس

فاکتور های کلیدی در باغ ویلا های ساخته شده به سبک دوبلکس باید مورد توجه قرار گیرند.این فاکتور ها عبارتند از  حداکثر استفاده از نور محیط ، حداکثر نزدیکی و ارتباط استفاده کنندگان از ویلا با محیط اطراف و چشم انداز و منظره اطراف ویلا ، جانمایی درست فضاها به نحوی که خللی به آسایش و استفاده ساکنین از ویلا وارد نکند ، اجتناب از ایجاد فضای های بلا استفاده و غیر کاربردی ، وجه به اقلیم و آب و هوای منطقه و میزان بارش ها در طراحی شیب سقف ها ، توجه به بازه تغییر دمای منطقه در فصول مختلف سال و نحوه آفتاب گیر بودن ویلا در تعیین ابعاد پنجره ها و استخر فضای باز ، ابعاد مناسب فضاهای داخلی به گونه ای که کاربردی باشد و حداکثر آسایش را برای ساکنین به همراه داشته باشد ، مواردی از قبیل ابعاد مناسب برای اتاق های خواب و در نظر گرفتن ابعاد پنجره های مناسب و همچنین لحاظ کردن کمدهای دیواری با عمق و ابعاد مناسب برای تک تک اتاق های خواب ، تعداد، ابعاد و محل سرویس های بهداشتی و حمام ها ، جانمایی آشپزخانه و دسترسی ها به فضای ناهار خوری و نشیمن ، ابعاد مناسب نشیمن و توجه به نور و چشم انداز داخلی ، ابعاد و موقعیت بالکن ها و تراس ها و توجه به چشم انداز مقابل ، جانمایی شومینه و باربکیو، جانمایی آلاچیق و استخر یا آبنمای فضای باز و غيره از جمله مواردی هستند که لازم است در طراحی ویلا به سبک دوبلکس مورد توجه قرار گیرند.

طراحی پله در ویلای دوبلکس

پله ها  نقش مهمی را در باغ ویلا دوبلکس ایفا میکنند چرا که بیشتر طرفداران خانه های دوبلکس صرفا به دلیل وجود پله های شیک و منحصر به فرد به این نوع معماری علاقمند شده اند. پله های چوبی ، سنگی و فلزی مطرح ترین نوع پله ها از نظر زیبایی هستند که بسیار مورد توجه طراحان قرار میگیرند. استفاده از راه پله های مارپیچ شیشه ای یکی دیگر از انتخاب های رسیدن به طبقه بالا در خانه های دوبلکس است .