سفر ، بیشتر اوقات تجربه ای مطلوب و خوشایند است.اما یکی از مهم ترین دغدغه های مسافران آبیاری گیاهان داخل منزل و یا ویلا در طول سفر است.اما اگر اصول آبیاری صحیح و مراقبت از گلدان‌ها حتی در سفر را بدانید، ‌دیگر نگران تعطیلات  و خشك شدن گیاهان نخواهید بود.در این مقاله قصد داریم تا نکاتی حائز اهمیت در مراقبت از گیاهان در طول سفر را عنوان کنیم.

نحوه ی آبیاری گیاهان در طول سفر

1.یکی از کاربردی ترین روش های آبیاری گیاهان در طول سف  استفاده از سطل پر از آب است. در این روش سطل یا لگنی را پر از آب در آشپزخانه یا حمام روی شیء پایه‌دار با ارتفاع حدود ۵۰ سانتی متر قرار دهید.گلدان‌ها را دورتادور آن بچینید. پارچه‌ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی‌متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه‌ای همواره آب را به خود جذب می‌کند و آب کم‌کم به داخل خاک گلدان منتقل می‌شود.

ابیاری گیاهان در سفر

2. گیاهان را در معرض گرما ر‌ها نکنید و آن‌ها را در قسمتی از فضای خانه قرار دهید که خنک باشد. در این حالت است که هم از آسیب گرما در امان می‌مانند و هم آب خود را دیرتر از دست می‌دهند. فضای خنک خانه حتما باید نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را هم تامین کند.

3. یک یا چند بطری با توجه به سطح باغچه خود، در ته و اطراف آنها سوراخ های خیلی ریز ایجاد کنید. آنها را پر از آب کنید و در اطراف ریشه گیاهان قرار دهید. تا کم کم مانند آبیاری قطره‌ای به گیاهان آبرسانی شود.

ابیاری گیاهان در سفر
4. استفاده از ژل‌های نگه‌دارنده آب نیز مفید است. مقداری ژل مخصوص باغبانی داخل ظرف بریزید و آب را مرحله به مرحله اضافه کنید تا ژل به طور کامل از آب اشباع شود و دیگر قادر به جذب آب نباشد. مقداری از خاک گلدان را بردارید. ابتدا گلدان را آبیاری کنید وسپس ژل را دورتادور گیاه به طور یکسان بریزید و دوباره خاک را به گلدان برگردانید.