برای احداث باغ ، پس از بررسی های لازمه در خصوص عوامل مختلف من جمله موقعیت منطقه ای باغ ، نوع خاک و زمین منطقه ، عوامل اقتصادی و نوع درخت و رقم میوه که در بخش باغبانی به آن اشاره شد باید به سراغ تهیه و کاشت نهال مناسب و مرغوب برویم. در تهیه ی نهال باید به سلامت نهال و عاری بودن آن از بیماری و آفت توجه داشت. دقت داشته باشید تهیه ی یک نهال سالم با قیمت بالاتر بسیار بهتر از تهیه ی نهال با قیمتی پایین تر اما با مرغوبیتی کمتر است.نهال های خوب نهالی است که در حین حمل و نقل سرما و همان عمل جابجایی به ریشه های آن آسیب نرسانده باشد و هم چنین باید بلافاصله پس از رسیدن به باغ ریشه ها را زیر خاک قرار داد تا از سرما زدگی ریشه ها جلوگیری شود تا زمانی که بخواهیم باغ را احداث کنیم بهترین جا برای نهال قرار دادن ریشه ی آن در خاک است.

نکات حائز اهمیت در انتخاب نهال

برای خرید نهال به نهالستان های معتبر و دارای مجوز مراجعه کنید. درانتخاب نهال باید از نهال های پیوندی که از طریق بذر تولید شده اند استفاده نموده واز مراکزی که به تائید مراکز جهادکشاورزی رسیده باشد خریداری شود.نهالها باید دارای شناسه یا لیبل باشند و تا زمان اولین باردهی باید لیبل را حفظ کرد تا از اصالت نهال مطمئن شویم.در هنگام خرید نهال، توجه داشته باشید که نهالهای خوش فرم که دارای تنه و ریشه سالم هستند را انتخاب کنید. نباید در نهالهای پیوندی محل پیوند از طوقه نهال ۲۰-۱۵ سانتی متر فاصله داشته و خیلی برآمدگی نداشته باشد.

نهال های آلوده به آفات و بیمار را حذف کنید ، چرا که آسیب های جبران ناپذیری را به باغ خواهند زد. برای موفقیت بیشتر، نهالهای پیوندی یک یا دوساله را انتخاب کنید.

کاشت نهال

نهال باید از رشد متوسط برخودار باشد، نهالهای خیلی کوچک و خیل بزرگ برای کاشت مناسب نیستند.نهال باید در زمان خواب از زمین کنده شود.

در زمان کندن نهال زمین نباید یخ زده باشد. نهالها را بلافاصله پس از انتقال کاشت کنیم و اگر بهر دلیل این امکان وجود نداشت، در یک منطقه از باغ که آفتابگیر نباشد، شیاری کند. و ریشه نهالها را داخل شیار قرار داده، روی آن را خاک مرطوب بریزید.
زمان کندن نهال رطوبت خاک باید در حد گاورو باشد. از کندن نهال در زمین گل و خشک خودداری کنید.توجه داشته باشید در زمان حمل و نقل، ریشه نهال در معرض هوا قرار نگیرد.

توجه داشته باشید نهالهایی که از سایر استانها تهیه می شوند باید گواهی قرنطینه حفظ نباتات را داشته باشند.نهالها را باید با پلاستیک، چادر، برزنت بپوشانیم یا از کامیونهای کانتینردار استفاده کنیم.

در هنگام کاشت درخت به نیازهای گرده افشانی آن توجه داشته باشید. لذا به گونه ای باید نقشه باغ را طراحی کرد که گرده افشانی بطور کامل انجام گیرد.