دیوار سبز یا دیوار زنده دیواری است که بخشی از آن یا تمام آن دارای پوشش گیاهی است. دیوارهای سبز مبتنی بر شرایط ممکن است در محیط داخل باغ ویلا یا خارج از ساختمان نصب گردد.دیوار سبز یا باغچه عمودی به معنی سطح دیواری پوشیده از گیاه است. گیاهان در این حالت به ‌جای زندگی معمولی خود روی سطح زمین، زندگی جدیدی را در سطح عمودی تجربه می‌کنند.

طراحی دیوار سبز

گیاهان مناسب برای ساخت دیوار سبز

نکته مهمی که در انتخاب گیاهان در طراحی دیوار سبز وجود دارد، استفاده از گونه‌هایی است که با شرایط محیط خود سازگار هستند؛ محیط مورد نظر می‌تواند فضای داخلی خانه شما، نمای ساختمان یا دیواری باشد در گوشه‌ای از حیاط خانه. به دلیل اینکه پوشش گیاهی در دیوار سبز، وضعیتی متفاوت از حالت معمول خود دارد، گیاهان باید حساسیت را کنار گذاشته و کمی روی پای خود بایستند! گیاهان مقاوم به خشکی و کم‌آبی زندگی بهتری برای این شرایط دارند و در بین آنها هم ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها بهترین انتخاب هستند.

فواید دیوار های سبز

یکی از مهم ترین مزیت های دیوار سبز بهبود بخشی به راندمان انرژی است.این دیوار ها با استفاده از عایق حرارتی در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی میکنند. همچنین پوشش گیاهی مانند پیچک‌های بالا رونده یک ابزار خوب اقلیمی هستند، بخصوص زمانی که روی سطح خارجی دیوار رشد کنند که در این صورت ویژگی‌های متعددی را به همراه خواهند داشت. مشخص‌ترین فایده آن‌ها ایجاد سایه در تابستان است. پوشش انبوه گیاهی در طول تابستان به عنوان حائلی بین تابش مستقیم اشعه خورشید و پوسته خارجی دیوار عمل می‌کند؛ بنابراین درجه حرارت پوسته خارجی را کاهش داده و مقدار هدایت حرارت از خارج به داخل بنا را کم می‌کند.

نحوه نگهداری از دیوار سبز

پوشش گیاهی دیوار سبز هم مانند سایر گیاهان نیاز به مراقبت و دلجویی دارد! باغچه عمودی را با توجه به گیاهان‌تان در جایی نصب کنید که نور مورد نیازش تامین شود و آبیاری را فراموش نکنید. در حیاط یا نمای ساختمان می‌توانید از آبیاری قطره‌ای بهره‌مند شوید. در فضای داخلی خانه بهتر است به علت ظاهر نازیبای لوله‌های آب در سیستم آبیاری قطره‌ای، روش آبیاری دستی خودتان را پیش بگیرید. پیشنهاد می‌شود از گیاهانی در دیوار سبز استفاده کنید که نیازهای نزدیک به هم و مشابه داشته باشند.