گرچه فصل بهار ، فصل مناسب برای کاشت گیاهان شناخته شده ولی زمانش رسیده است که پاییز را نه فقط زمان مرگ گیاهان و برگ ریزان بلکه به عنوان شروع کاشت گیاهان بشناسیم و این فرصت را برای زیبا کردن باغ غنیمت بشماریم.

هوای دلنشین پاییز

هوا در پاییز نه مثل تابستان گرم و سوزان است و نه مانند زمستان سرد و یخ بندان و همین میتواند دلیل خوبی برای کاشت گیاهان در پاییز باشد و گیاهان از آفتاب مستقیم و گرمای شدید در امانند و کار برای باغبان که زمان زیادی در باغ میگذارند راحت تر خواهد بود . علاوه بر همه این موارد خاک در تابستان همچنان گرم هست و برای رویش گیاهان مناسب است .

گیاهان در فصل پاییز

 

زمان زیاد پاییز

برخلاف بهار که مدت زیادی برای کاشت گیاهان وجود ندارد و حتی ممکن است سرما و یا برف به جا مانده از زمستان گیاهان را خراب کند ، پاییز انتخاب راحت تری برای باغبان است . بهتر است که از هفته اخر شهریور تا اول آبان پروسه ی کاشت گیاه را انجام دهید.

آبیاری آسان در پاییز

بهتر است بگوییم که طبیعت بیشتر آبیاری را برای شما انجام میدهد و میتواند صرفه جویی خوبی در مصرف آب و هزینه باشد .در بعضی از مناطق با شروع پاییز ، بارش های بارانی نیز شروع میشود و شاید اصلا احتیاجی به آبیاری نباشد . گرچه اگر هفته ای یک بار باران ندارید ، گیاهان را آبیاری کنید.

علفهای هرز

دانه های علف هرز در پاییز رشد خواب هستند و رشدی ندارند .پس اگر زمانی هم جوانه بزنند ، به راحتی میتوانید آنها را از خاک در بیارید . همچنین حشرات و آفتهای موذی در فصل پاییز میمیرند و یا به خواب زمستانی میروند .

کاشت گیاهان در فصل پاییز

 اما چه گیاهانی برای کاشت در فصل پایی مناسب هستد ؟

پرورش سبزیجات تازه در پاییز هم امکان پذیر است . سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، کلم پیچ ،هویج، چغندر و پیاز میتوانند انتخاب خوبی برای پاییز باشند .حتی بعضی از درختان هم میتوانند  در فصل پاییز کاشته بشوند و ریختن برگهای درخت انرژی بیشتری برای رشد ریشه در اختیار درخت قرار میدهد.