وقتی صحبت از سبک مدیترانه ای میشود ، ناخودآگاه ویلا های ایتالیایی و زیبایی خیره کننده آنها در ذهن ما تداعی میشود . اما برای اینکه باغ ویلایی به سبک مدیترانه ای داشته باشیم ، نیازی نیست که در حتما در حاشیه دریای مدیترانه و یا محلی مشابه با آب و هوای آنجا زندگی کنیم . سبک مدیترانه ای ویژگی های خاصی دارد که با پیاده سازی آنها میتوانیم صاحب باغ ویلایی به این سبک شویم . یکی از مهمترین عناصر این معماری آب است و استخر نقش برجسته ای دارد .

ویژگی استخر های مدیترانه ای

این استخر های مستطیل شکل شامل کاشی های لعابی خوشرنگ : آبی ، نارنجی و در کل رنگهای زنده ای که در طبیعت یافت میشوند ، بافت چوبی قدیمی یا تراکوتا ، دیوارهای کوتاه در کنار استخر ،  شیر آب های برنزی و برنجی و در نهایت شامل بافت گیاهی معمولی مانند اسطوخودوس و درختانی مانند انگور ، لیمو و زیتون ، در کنار استخر هستند .

برای طراحی این چنین  استخری خیلی بهتر است که کل فضای خانه به سبک مدیترانه ای طراحی شده باشد . معمولا ویلاهای این سبکی درهای چوبی دارند که رو به روی استخر باز میشوند تا رفت و آمد از داخل خانه به استخر آسان باشد و در روزهای گرم در ها را باز میگذراند تا فضای داخل از خنکی استخر تلطیف شود . االبته وجود آب نما ها و ساخت چشمه های زیبا بی تاثیر نخواهد بود . یکی دیگر از ویژگی های این سبک از استخر ها این است که معمولا در فضایی مخفی یعنی داخل و یا حیاط پشت خانه قرار دارند .

استخر باغ ویلا به سبک مدیترانه ای

حتی اگر در باغ ویلا فضای کافی برای یک استخر بزرگ را ندارید ، نصب آب نمایی با شکوه و یا حتی حوضچه ای به همین سبک میتواند تداعی گر این سبک معماری باشد .