تراریوم یا باغ شیشه ای چیزی شبیه به یک باغ کوچک است با این فرق که  در تراریوم گیاهان درون محفظه ای شیشه ای رشد می کنند و بسیار تاثیر گذار در دکوراسیون باغ ویلا میباشد.

امروزه در بین سازنده های آپارتمان و همچنین باغ ویلا ها بسیار رایج شده  تا در محیط ویلاها و خانه های کوچک فضایی را برای نگهداری گیاهان تراریوم اخختصاص دهندتا بتوانند طبیعت را وارداین خانه ها کنند.اینگونه اتاقها محفظه های شیشه ای هستند که محلی برای زنده نگهداشتن طبیعت در خانه است را باغ شیشه ای یا تراریوم می گویند.

برای طراحی دکوراسیون در باغ ویلا میتوان از دیزاین های مختلفی اعم از کلاسیک مدرن سنتی و .... استفاده کرد.اما ابزارهایی برای طراحی دکوراسیون وجود دارد که میتوانند در هر نوع از این طراحی ها جلوه ویژه ای داشته باشند.در این مقاله قصد داریم تا به نقش این باغ های شیشه ای در دکوراسیون داخلی باغ ویلا بپردازیم.

از تراریوم میشود برای تمامی گیاهانی که در منزل امکان نگهداری از آنهارا نداریم استفاده کرد و استفاده از تراریوم بجای یک دسته گل که اصولاً مردم در مناسبت های مختلف بعنوان هدیه به همدیگر می دهند جایگزین خوبی باشد زیرا از یک طرف بسیار زیبا و طراحی جذاب آن می تواند چشم گیر باشد و از طرف دیگر ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشد .

مواد مورد نیاز برای ساخت تراریوم

یک ظرف مناسب شیشه ای ، قطعات ذغال فعال شده ، شن ، سنگ های رودخانه ، خاک گلدان ، دستکش ، گیاهان قابل کاشت در تراریوم ، خزه ، آب پاش ، بیلچه باغبانی از جمله متریال مورد نیاز برای ساخت یک تراریوم اصولی است.

ساخت تراریوم

انتخاب گیاه مناسب

در تراریوم انتخاب گیاه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، گیاهانی که رشدشان سریع نیست بهترین انتخاب هستند. گیاهانی که انتخاب می کنیم باید از نظر سازگاری با محیط دارای شرایط یکسانی باشند.از جمله گیاهان که می توان در تراریوم استفاده نمود  میتوان از بگونیا ، پرسیاوشان ، دیفن باخیا ، دراسنا ، مارانتا ، فیلودندرون، بنفشه های آفریقایی ، برگ بیدی ، سرخس نر ، فیکوس  نام برد.

نکات  نگهداری از تراریوم ها

  •   برای تامین نور طبیعی و غیر مستقیم برای تراریوم ها ، پنجره های شمالی خانه مناسب‌ ترین محل هستند.
  •   مقدار نوردهی برای تراریوم معمولا در حدود ۱۲ ساعت است.
  •   دمای تراریوم‌ ها نباید بیش از حد بالا باشد چرا که دمای زیاد موجب سوختگی گیاهان می شود.
  •   برای نورپردازی با نور مصنوعی، یک عدد لامپ ۱۰۰ وات کافی است.
  •   توجه داشته باشید میزان خاک را به حدی بریزید که ریشه گیاهان در خاک قرارگرفته باشد.