آشپزخانه در تمامی جوامع یکی از مهم ترین قسمت های  ویلاها و منازل است چرا که مادر خانواده که قلب خانواده محسوب میشود ، بیشتر وقت خود را در آشپزخانه سپری میکند.کابینت ها برای نظم دادن به چیدمان آشپزخانه به وجود آمدند.پس از آن هر روزه شاهد ترند های جدید در زمینه کابینت برای طراحی دکور آشپزخانه هستیم.کابینت های MDF از ترندهای پر طرفدار هستند که به جهت زیبایی و دوام بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. ام دی اف یا همان MDF یک ماده بسیار رایج در صنعت مبلمان، سرویس خواب، کابینت سازی و هر چیز دیگری است که با چوب سر و کار دارند.در این مقاله قصد داریم چوب MDFرا از منظر های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

MDF چیست

MDF یک ماده مرکب چوبی با جرم حجمی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب محسوب می‌شود که از مواد مختلفی می‌تواند تهیه گردد. در جهان بیشتر MDF ها بر پایه چوب و از چوب‌های نرم مثل درخت کاج تهیه می‌شوند.اساس ترکیب MDF چوب و رزین است که تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با افزایش استحکام، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذیری، خواص بهتری نسبت به چوب نرم خوا هد داشت. همچنین قابلیت ماشین کاری بالایی نیز دارد که قبل از این تنها چوب‌های سخت قابلیت کارهای مکانیکی و ماشین کاری را دارا بودند. MDFها به طور معمول دارای ضخامتی از ۳ تا ۴۰ میلیمتر می‌باشند.

مزایا و معایب کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف:

این ترکیب در برابر رطوبت هوا مقاوم است و آسیب زیادی نمی‌بیند و به همین علت کاربرد آن در محیط آشپزخانه که هنگام آشپزی رطوبتش بالا می‌رود، منطقی و مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر ساخت کابینت، از این ترکیب در ساخت مبلمان، میز و صندلی، دکور و کف‌سازی اتاق‌ها نیز استفاده می‌شود. ام‌دی‌اف در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم و عایقی مناسب در برابر صدا است.

کاربردهای MDF

کاربردهای MDF

با توجه به این که می‌توان انواع روکش چوبی و غیر چوبی با رنگ و طرح‌های مختلفی را روی ورقه‌های ام دی اف قرار داد، می‌توان از آن در مواردی مثل کابینت آشپزخانه، انواع میز نهارخوری، میز مطالعه، انواع سرویس خواب و وسایل آن مانند تخت، میز آرایش، کمد، پاتختی و…، کتابخانه، انواع پارتیشن و… استفاده کرد.